Select Page

På julaftonen för några år sedan,  kände jag såsom många andra gånger livet, en stark längtan efter att få in yoga i min vardag. Det är rätt många gånger jag varit på prova-på-pass och till och med startat någon termin men aldrig riktigt blivit fast. I samband med en sabbad rygg vid dotterns förlossning för nästan 20 år sedan, lärde jag och till och med utbildade jag mig till qigong-ledare.  Ibland gör jag det ganska enkla programmet, men långt ifrån regelbundet, och särskilt inte när jag bäst behöver det – i stressiga perioder i livet. Visst är väl det konstigt? När man mår bra funkar det med träning och mathållning; när man mår dåligt blir det ändå värre för man ligger i en hög under täcket och knaprar lökchips.

svenska_boken@2xSå var det då julafton och jag ville yoga men på det enklast tänkbara sättet – inga komplicerade, svårkoordinerade rörelser och inga studios på udda tider långt hemifrån. Som av en slump (finns den?) hittade jag Magdalena Mecweldsapp och fantastiska bok ”Vila dig i form med yinyoga”. Sedan dess är jag fast. För ett rörligt sinne är yinyogans effekter oöverträffade!

Yinyogans tre grundpriciper: 1) Kom i postionen tills du når din gräns, 2) Var stilla, 3) Stanna i postionen under en längre tid.

Grundprinciperna gör att man förbättrar sin uthållighet och vighet men i samspel med kroppen. Man stretchar inte, man pressar inte musklerna, utan under tiden som går (3-5 minuter) släpper lager av lager med spänningar  i stilla takt.  Vad som sker är att man medvetet och medkännande accepterat varandet och släpper taget  när det är dags. Yinyogan är i grunden en mindfulness-träning genom kropp i vila men samtidigt utmanande. Ligament öppnas upp och energibanorna får nytt liv.  Testa!