Du skriver synopsis för dig själv och för en branschperson

Ett synopsis är ett sammanfattning av hela ditt manus på 500 ord och du ska skriva det för:

  • Dig själv. När du tvingas att reducera ner din historia till dess absoluta kärna så ser du snabbt vart du har så kallade “plotholes”, det vill säga fläckar där din story inte riktigt håller måttet.
  • En branschperson. För att ett förlag, en agent eller redaktör etc.  ska kunna göra en snabb analys av om du är en bra författare, om din berättelse håller hela vägen och om den därmed är värd att på sikt investera i så behöver du kunna leverera ett tight synopsis.

Synposis ska visa din berättelse helt naket

Du skriver alltså inte för läsaren på bibblan eller Storytel. Så planteringar, miljöutsvävningar, tillbakahållande kring vem mördaren är etc. ingår inte i ett synopsis.

Tänk dig att du är bilexpert som pratar med en annan bilexpert. Du pratar inte svävande om att det går fort på motorvägen eller att lacken är blå. Du beskriver den exakta hastigheten 111,8 km/ tim och benämner färgen med dess kod.

Du ska alltså strippa ner din berättelse till minsta möjliga beskrivning men det är fortfarande förståeligt. Detta för att vi ska kunna se om den har en bra grundkonstruktion.

Synopsis ska vara på max 500 ord

Omfånget är max 500 ord. På en sida ska du visa att du har kontroll på din berättelse. Begränsningen gör att du tvingas tänka över den dramaturgiska kurvan ordentligt, definiera karaktärerna, visa logiken och därmed övertyga dig själv och läsaren om att du klarar att skriva hela manuset.

Pang på rödbetan i presens

Kalle Anka (34, kolerisk. Kortvuxen, ankstjärt, sjömanskostym) kör till ett kalas hos sin farbror Joakim von Anka (78, snål, klädd i frack, monokel ). Med sig har Kalle flickvännen Kajsa (34, söt, argsint, feminin). Hon drömmer om äktenskap, inte han.
På en ödslig landsväg kokar motorn. När de stannat kommer en björn…. 

I dessa få meningar finns massor av information. Det är manusets grundritning. Se till få med de väsentliga delarna kring karaktärer, där storyn ändrar riktning, hur det slutar.

Såklart är det bra om du trots kort text, får med dig läsaren – så visa dina författar-skills där det går, men det är inte fokus.

Skriv om och om igen (som vanligt)

Se till att synopsis – alltså din berättelse är vattentät hela vägen och gör du ändringar under manusskrivandets gång, återvänd till synopsis och ändra där.

Det tar tid att skriva ett synopsis, så låt det marinera. Fundera. Skriv om. Rita tankekartor, använd postit-lappar eller vad som funkar bäst för dig.

Läs kända synopsis för att förstå konceptet

På IMBD kan du gå in på vilken film eller tv-serie som helst och läsa deras synopsis (plot synopsis). De är lite längre, men du får en känsla för hur du ska skriva.
Pretty Woman  

Die Hard

Tips! Berätta historien – skriv sen!

Om du tycker det är svårt att skriva ett synopsis – spela in dig själv när du på 3 minuter berättar om historien. Transkribera, så har du ett första utkast!